vrijdag 28 september 2012

Reken en taal onderwijs

Goed rekenonderwijs is, samen met goed taalonderwijs, van grote invloed op de
kansen van leerlingen in de samenleving. Juist daarom is het zo belangrijk dat rekenen
samen met taal voortdurende aandachtspunten zijn.  Zonder taal kan de leerkracht geen sommen uitleggen en natuurlijk geen andere vakken bieden. Het gaat bij deze vakken per slot van rekening heel direct om de toekomst van kinderen.

Vroeger, toen ik op de basisschool zat, waren we altijd intensief bezig met rekenen en  taal.
Je moest enorm veel sommen maken, (uit het boek of overnemen van het bord) en ik kan me nog goed herinneren dat wij kei veel hebben geoefend met het ontleden van zinnen, eigenlijk om gek van te worden! Zelf loop ik nu stage in groep 6, ontleden komt in de methode helemaal niet veel aanbod. Dit heeft natuurlijk ook zijn nadelen want heel veel kinderen weten niet wat werkwoorden zijn, laat staan de persoonsvorm of het onderwerp!
Dit ben ik vorig jaar op een andere school in groep 6 ook tegen gekomen en hier ben ik toen best van geschrokken. Natuurlijk biedt de methode ook heel veel andere dingen aan die wij vroeger waarschijnlijk nooit hebben geleerd. Wat ook een duidelijk verschil is tussen nu en vroeger, is het schrijven. Blader maar eens voor de grap in een paar schriften. Veel is onleesbaar, ze schrijven niet netjes op de regels, vergeten hoofdletters en/of punten. En leer de kinderen dit nu maar eens af, als ze bij elke leerkracht anders mogen schrijven.
Tegenwoordig zien de methodes er veel flitser uit. Het is kleurrijk, maken gebruik van plaatjes en de methodes hebben tal van extra werkbladen en opdrachten die bij de les horen. De methodes van tegenwoordig sluiten dus perfect aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Pisa onderzoek:
Uit het Pisa onderzoek is gebleken dat Nederland op een 11de plaats staat als het gaat om rekenprestaties van 15 jarigen. Op het gebied van lezen doen we het iets beter en staan we 10de. Dit was voor de minister rede om in te grijpen en te eisen dat basisscholen meer aandacht zouden besteden aan rekenen en taal.
Zowel deskundigen als de politiek zijn het eens. Nederlandse kinderen scoren te laag  op het gebied van rekenen en taal en moeten dus worden bijgespijkerd. Het idee is dat er meer aandacht aan deze vakken moet worden gegeven door meer tijd er in te investeren en betere instructies te geven. Op zich klopt dat. Het is echt zo dat meer oefentijd en betere instructies leiden tot betere prestaties. Maar is hier tijd voor? Bij mij in de groep werken de kinderen al met 3 niveaus.
Spoor blauw: ‘zwakke rekenaars’.
Spoor rood: ‘gemiddelde rekenaars’.
Spoor groen: ‘sterke rekenaars’.

Hier heb je te weinig tijd voor om elke groepje op zijn niveau hulp te bieden. Het niveau van sommige kinderen ligt zo laag dat ze vooral de nieuwe stof helemaal niet snappen. Hoe ga je dit aanpakken? Moeten de kinderen iedere keer de klas uit voor extra hulp? Krijgen ze extra werk mee naar huis?
Ik zeg terug naar het oude stampwerk. Tafels leren! Schriften volschrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten