donderdag 6 september 2012

iPad

Het onderwijs heeft de iPad ontdekt!


In mijn ogen kun je als school de iPad/tablet niet invoeren zonder uitvoerig over didactiek en klassenmanagement na te denken. In een flapped classroom creëer je een leersituatie waarbij leerlingen op een motiverende manier leren met behulp van apps en waarbij de didactiek wordt afgestemd op die leersituatie. Een iPad niet inzetten net zoals een website, schoolboek of een digibord, maar apps gebruiken waar ze daadwerkelijk een meerwaarde hebben.

Flapped classroom is bijvoorbeeld een flipped classroom-les waarbij je als leraar een instructievideo hebt gemaakt over het onderwerp met behulp van een app zoals EduCreations, vervolgens de leerlingen laten mindmappen over het onderwerp met behulp van Popplet en tot slot leerlingen het onderwerp laten verbeelden met apps zoals iMovie, Garageband, iStopmotion/iMotionHD, Puppet Pals of Comic Life. Geef daarbij waar mogelijk ruimte aan creativiteit van de leerling. Op een didactisch doordachte manier apps inzetten voor instructie (al of niet flipped) en verwerking, dat is een flapped classroom.


Het merendeel van deze scholen zijn dit jaar of een paar jaar geleden met een pilot gestart van bijvoorbeeld 100 iPads (en dat terwijl de iPad pas ruim anderhalf jaar geleden is geïntroduceerd!). Ook zijn er scholen die al een langere tijd bezig zijn en nu al meer dan 1.500 MacBooks op school gebruiken. En ik heb het trouwens niet alleen over de leerlingen, ook de leraren gebruiken daar laptops of tablets tijdens hun dagelijkse bezigheden.
Deze scholen zijn pioniers en verdienen waardering, want het is juist dit soort lef dat het onderwijs in Nederland naar een hoger niveau zal tillen.

Voor meer informatie zou je eens op deze site kunnen kijken!
http://www.aletta.nl/aletta/images/File/ipadsdefinitief.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten