donderdag 6 september 2012

Digibord

Wat is een digibord?
Een digibord is een groot interactief scherm dat gevoelig is voor aanrakingen (touchscreen). Het kan het zwarte of witte schoolbord in de klas vervangen. Op het scherm wordt met een beamer, die aangesloten is op een computer, beeld geprojecteerd. Er zijn video- en audio mogelijkheden. Op de computer is software geïnstalleerd, die het bord nog meer mogelijkheden geeft. Op het scherm kan de docent aantekeningen maken, het geheel kan digitaal worden opgeslagen. Naar gelang de gebruikte technologie wordt voor het schrijven een speciale pen, of gewoon de vinger gebruikt.Bij dit bord horen pennen en een wisser. Je kunt hiermee dus ook schrijven op het bord met verschillende kleuren en het met de 'gum' weer wissen.
                                       
Het grote verschil met een gewoon krijtbord is de mogelijkheid om alles wat je op een computerscherm kunt laten zien te projecteren op het digitale schoolbord. Dit betekent dat je in je lessen op een eenvoudige manier gebruik kunt maken van websites, software, filmpjes, muziekfragmenten, interactieve teksten, presentaties enz. Daarbij is het mogelijk om instructies die op het bord zijn gemaakt, op te slaan en later weer op te roepen.


En wat kan ik er nou echt mee?

Digitale schoolborden zijn hot. In steeds meer klaslokalen worden de oude vertrouwde krijtborden vervangen door interactieve whiteboarden. De digitale schoolborden veroveren in een snel tempo het onderwijs. Maar wat kan ik er nou precies mee? Hoe gebruik ik het digibord optimaal in je lessen? Wat kan ik met een digitaal schoolbord wat ik met een krijtje niet kan?
Sinds ik voor de klas sta, heb ik tot nu toe altijd met veel enthousiasme en plezier gewerkt met een digibord. Mijn lessen worden hierdoor aantrekkelijker, efficiënter en effectiever.
Ik kan door het digibord mijn lessen aanschouwelijker maken waardoor ik het inzicht bij de leerlingen kan vergroten. Bovendien worden hierdoor de lessen veel leuker en hebben de leerlingen vaak niet in de gaten dat ze met bijvoorbeeld met rekenen bezig zijn.  Op internet zijn talloze spellen te vinden die je kunt uitvoeren met de hele groep. Zo ga ik tijdens de les vaak naar Google om de leerlingen plaatjes te laten bekijken of ik laat ze dingen uitrekenen aan de hand van een foto die ik laat zien via internet. Op deze manier haal je de wereld de klas binnen.                                                                                                   
Het onderwijs wordt door het gebruik van een digibord niet alleen aantrekkelijker maar ook inzichtelijker en interactiever. Filmpjes, zelf opgenomen of van internet, zijn te gebruiken om iets uit te leggen. Leerlingen vinden het prachtig als in een filmpje door iemand anders iets wordt uitgelegd. Met een digibord kun je afwisselend en flitsend lesgeven. De motiviatie en het plezier in je vak kan hierdoor toenemen.                                                         
Natuurlijk gebruik ik het digitaal schoolbord ook als een aantekenbord. Aantekeningen of uitwerkingen van opdrachten die ik op het bord schrijf kan ik bovendien voorzien van plaatjes of screenshots. Zo heb ik afgelopen jaar altijd het huiswerk nagekeken via het digibord. De antwoorden en uitwerkingen van het huiswerk stonden op het bord en de leerlingen konden dit zelf nakijken en vervolgens het nieuwe huiswerk opschrijven.
Kortom, het digibord is voor mij een geweldig hulpmiddel met ongekende mogelijkheden. Een ict-middel dat goed aansluit bij de digitale leefwereld van de leerling. Het is zeker niet meer weg te denken in mijn lessen. Ik gebruik het digibord bij vrijwel al mijn lessen. Wat ook heel handig is, is dat je dingen kunt inscannen en het via het digibord kunt laten zien. Vaak hebben methodes ook de methode digitaal, zodat je het boek en de opdrachten kunt openen via het digibord.
                                                                                                             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten